Într-o perioadă în care se vorbește tot mai mult despre ascensiunea AI, despre co-design, despre zero-waste, digital activism sau gender equality, studenții încă învață la facultate din aceleași manualele de economie care, la fel ca multe companii și conducători de stat promovează același lucru: creștere. Indiferent de consecințe și de context, să fie creștere.

Am dat însă recent de o teorie care redesenează economia lumii, luând în calcul resursele planetei. Autoarea, Kate Raworth, predă la Environmental Change Institute din cadrul Universității Oxford și și-a rezumat ideea sub metafora unei gogoși (o alegere de nume nu tocmai fericită, credem noi, dar i-am dat totuși o șansă și am continuat lectura).

Raworth propune o diagramă formată din două cercuri – aduce a gogoașa americană de o cumperi din mall. Gaura din gogoașă e locul unde oamenii nu reușesc să își satisfacă nevoile de baza: apă, hrană, adăpost, educație, electricitate. Gaura e bula aia în care noi nu suntem și de care aflăm, înfiorați, de la știri sau din campaniile umanitare. E o bulă destul de mare, atât în România cât și în lume. Aluatul/gogoașa în sine este spațiul sigur, locul unde vrem să fie cât mai mulți oameni iar cercul exterior este un paravan ecologic – se referă la resursele LIMITATE pe care ni le pune la dispozitie planeta.

Economia gândită de Raworth ar reduce inegalitățile iar banii, taxele, investițiile ar fi cheltuite într-un fel care să regenereze resursele. Politicile publice s-ar orienta mai mult către comunitate, prioritate având transportul cu emisie zero carbon și energia regenerabilă.

(sursa foto: site-ul autoarei)

E drept, pînă acum nicio politică statală nu a redus sărăcia fără să se înregistreze și crestere economică. Metafora gogosii ne invită să vedem progresul ca un deziderat de ECHILIBRU și nu ca o creștere nesfârșită, at all costs. Vorba lungă, sărăcia omului, citim, e frumos, dar cum ne apucăm de treabă? De la cine așteptăm schimbarea? V-am lăsat mai jos speech-ul lui Kate Raworth de la TED, în care propune o soluție. Noi credem că schimbarea trebuie să vină de la o comunitate mai conștientă. O comunitate care se întreabă mai des: cum fac cumpărături? Ce mănânc? Cum călătoresc? Sunt alegerile mele etice?

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Close